INTERVENTNE AKTIVNOSTI
U školi se interveniše u slučajevima sumnje ili utvrđenog vređanja ugleda, časti ili dostojanstva ličnosti i diskriminatornog ponašanja iz rasističkih, seksističkih, homofobičnih, ksenofobičnih, islamofobičnih, antisemitskih, anticiganističkih ili drugih oblika diskriminatornog ponašanja prema licu, a naročito mlađem, slabijem, sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, prema rodnom identitetu, polu, seksualnoj orijentaciji, rasi, boji kože, verskoj i nacionalnoj pripadnosti, jeziku, imovnom stanju, socijalnom i kulturnom poreklu i drugim i pretpostavljenim ili stvarnim ličnim svojstvima.
Više pojedinosti i detalja dato u Pravilniku o postupanju ustanove u slučaju sumnje ili utvrđenog diskriminatornog ponašanja i vređanja ugleda, časti ili dostojanstva ličnosti (Sl. glasnik br. 65/2018)
PROGRAM ZA ZAŠTITU OD NASILJA, ZLOSTAVLJANJA I ZANEMARIVANJA
Program za zaštitu dece od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u Medicinskoj školi sačinjen je na osnovu materijalnih i kadrovskih potencijala škole, njenih potreba i na osnovu Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja(Sl. glasnik RS, BR. 88/2017, 27/2018), Pravilnika o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje u obrazovno-vaspitnim ustanovama („Službeni glasnik RS“, br. 30/2010) koje je izdalo Ministarstvo prosvete Republike Srbije.
U Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (Sl. glasnik RS, BR. 88/2017, 27/2018), član 111. navodi se da je u ustanovi zabranjeno fizičko, psihičko, socijalno, seksualno, digitalno i svako drugo nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje zaposlenog, deteta, učenika, odraslog, roditelja odnosno drugog zakonskog zastupnika ili trećeg lica u ustanovi.
Pod nasiljem i zlostavljanjem podrazumeva se svaki oblik jedanput učinjenog, odnosno ponovljenog verbalnog ili neverbalnog ponašanja koje ima za posledicu stvarno ili potencijalno ugrožavanje zdravlja, razvoja i dostojanstva ličnosti deteta,učenika i odraslog.
Zanemarivanje i nemarno postupanje predstavlja propuštanje ustanove ili zaposlenog da obezbedi uslove za pravilan razvoj deteta,učenika i odraslog.
Pod fizičkim nasiljem smatra se: fizičko kažnjavanje deteta, učenika ili odraslog od strane zaposlenog, roditelja ili drugog zakonskog zastupnika ili trećeg lica u ustanovi; svako ponašanje koje može da dovede do stvarnog ili potencijalnog telesnog povređivanja deteta, učenika, odraslog ili zaposlenog; nasilno ponašašanje zaposlenog prema detetu, učeniku ili odraslom, kao i učenika i odraslog prema drugom učeniku, odraslom ili zaposlenom.
Pod psihičkim nasiljem smatra se ponašanje koje dovodi do trenutnog ili trajnog ugrožavanja psihičkog i emocionalnog zdravlja i dostojanstva.
Pod socijalnim nasiljem smatra se isključivanje deteta, učenika i odraslog iz grupe vršnjaka i različitih oblika aktivnosti ustanove.
Pod seksualnim nasiljem i zlostavljanjem smatra se ponašanje kojima se dete i učenik seksualno uznemirava, navodi ili primorava na učešće u seksualnim aktivnostima koje ne želi, ne shvata ili za koje nije razvojno dorastao ili se koristi za prostituciju, pornografiju ili druge oblike seksualne eksplatacije.
Pod digitalnim nasiljem i zlostavljanjem smatra se zloupotreba informaciono komunikacionih tehnologija koja može da ima za posledicu poredu druge ličnosti i ugrožavanje dostojanstva i ostvaruje se slanjem poruka elektronskom poštom, sms-om, mms-om, putem veb sajta, četovanjem, uključivanjem u forume, socijalne mreže i drugim oblicima digitalne komunikacije.
Cilj programa
- Cilj ovog programa je definisanje mera prevencije pojave vređanje ugleda, časti i nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i mera intervencije kada se sumnja na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje ili kada se navedeno dešava. Ostvarivanjem ovog cilja stvara se:
– povoljna socio-psihološka klima za rad u školi učenika i zaposlenog osoblja;
– saradnička i pozitivna atmosfera za rad među učesnicima u obrazovanju u ustanovi među kojima se pojave diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja ne tolerišu;
– uspostavljanje i pridržavanje školskim pravilima;
-primena konstruktivnih postupaka kada se pravila ne poštuju (medijacija, vođenje dijaloga).
Pravilnik o Protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje….
Na sprečavanje nasilja i zaštitu učenika od nasilja u Školi deluju:
– DEŽURNI NASTAVNIK;
– ODELJENJSKI STAREŠINA;
– TIM ZA BEZBEDNOST I ZAŠTITU OD NASILJA ZLOSTAVLJANJA I ZANEMARIVANJA;
– ČLANOVI PEDAGOŠKO-PSIHOLOŠKE SLUŽBE;
– POMOĆNO-TEHNIČKO OSOBLJE;
– UČENICI;
– RODITELJI.
Tim za zaštitu dece i učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja čine sledeći članovi: Dragan Pavlović, koordinator, Biljana Ercegovčević, dr Ana Lukić, Srećko Berić, Zoran Marković, školski policajac, predstavnik Učeničkog parlamenta.
Pedagoško-psihološka služba: Biljana Ercegovčević, pedagog-psiholog, Nevena Stanković, psiholog.