ИНТЕРВЕНТНЕ АКТИВНОСТИ
У школи се интервенише у случајевима сумње или утврђеног вређања угледа, части или достојанства личности и дискриминаторног понашања из расистичких, сексистичких, хомофобичних, ксенофобичних, исламофобичних, антисемитских, антициганистичких или других облика дискриминаторног понашања према лицу, а нарочито млађем, слабијем, са сметњама у развоју и инвалидитетом, према родном идентитету, полу, сексуалној оријентацији, раси, боји коже, верској и националној припадности, језику, имовном стању, социјалном и културном пореклу и другим и претпостављеним или стварним личним својствима.
Више појединости и детаља дато у Правилнику о поступању установе у случају сумње или утврђеног дискриминаторног понашања и вређања угледа, части или достојанства личности (Сл. гласник бр. 65/2018)
ПРОГРАМ ЗА ЗАШТИТУ ОД НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА
Програм за заштиту деце од насиља, злостављања и занемаривања у Медицинској школи сачињен је на основу материјалних и кадровских потенцијала школе, њених потреба и на основу Закону о основама система образовања и васпитања(Сл. гласник РС, БР. 88/2017, 27/2018), Правилника о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање у образовно-васпитним установама („Службени гласник РС“, бр. 30/2010) које је издало Министарство просвете Републике Србије.
У Закону о основама система образовања и васпитања (Сл. гласник РС, БР. 88/2017, 27/2018), члан 111. наводи се да је у установи забрањено физичко, психичко, социјално, сексуално, дигитално и свако друго насиље, злостављање и занемаривање запосленог, детета, ученика, одраслог, родитеља односно другог законског заступника или трећег лица у установи.
Под насиљем и злостављањем подразумева се сваки облик једанпут учињеног, односно поновљеног вербалног или невербалног понашања које има за последицу стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја и достојанства личности детета,ученика и одраслог.
Занемаривање и немарно поступање представља пропуштање установе или запосленог да обезбеди услове за правилан развој детета,ученика и одраслог.
Под физичким насиљем сматра се: физичко кажњавање детета, ученика или одраслог од стране запосленог, родитеља или другог законског заступника или трећег лица у установи; свако понашање које може да доведе до стварног или потенцијалног телесног повређивања детета, ученика, одраслог или запосленог; насилно понашашање запосленог према детету, ученику или одраслом, као и ученика и одраслог према другом ученику, одраслом или запосленом.
Под психичким насиљем сматра се понашање које доводи до тренутног или трајног угрожавања психичког и емоционалног здравља и достојанства.
Под социјалним насиљем сматра се искључивање детета, ученика и одраслог из групе вршњака и различитих облика активности установе.
Под сексуалним насиљем и злостављањем сматра се понашање којима се дете и ученик сексуално узнемирава, наводи или приморава на учешће у сексуалним активностима које не жели, не схвата или за које није развојно дорастао или се користи за проституцију, порнографију или друге облике сексуалне експлатације.
Под дигиталним насиљем и злостављањем сматра се злоупотреба информационо комуникационих технологија која може да има за последицу пореду друге личности и угрожавање достојанства и остварује се слањем порука електронском поштом, смс-ом, ммс-ом, путем веб сајта, четовањем, укључивањем у форуме, социјалне мреже и другим облицима дигиталне комуникације.
Циљ програма
- Циљ овог програма је дефинисање мера превенције појавe вређање угледа, части и насиља, злостављања и занемаривања и мера интервенције када се сумња на насиље, злостављање и занемаривање или када се наведено дешава. Остваривањем овог циља ствара се:
– повољна социо-психолошка клима за рад у школи ученика и запосленог особља;
– сарадничка и позитивна атмосфера за рад међу учесницима у образовању у установи међу којима се појавe дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања не толеришу;
– успостављање и придржавање школским правилима;
-примена конструктивних поступака када се правила не поштују (медијација, вођење дијалога).
Pravilnik o Protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje….
На спречавање насиља и заштиту ученика од насиља у Школи делују:
– ДЕЖУРНИ НАСТАВНИК;
– ОДЕЉЕЊСКИ СТАРЕШИНА;
– ТИМ ЗА БЕЗБЕДНОСТ И ЗАШТИТУ ОД НАСИЉА ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА;
– ЧЛАНОВИ ПЕДАГОШКО-ПСИХОЛОШКЕ СЛУЖБЕ;
– ПОМОЋНО-ТЕХНИЧКО ОСОБЉЕ;
– УЧЕНИЦИ;
– РОДИТЕЉИ.
Тим за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања чине следећи чланови: Драган Павловић, координатор, Биљана Ерцеговчевић, др Ана Лукић, Срећко Берић, Зоран Марковић, школски полицајац, представник Ученичког парламента.
Педагошко-психолошка служба: Биљана Ерцеговчевић, педагог-психолог, Невена Станковић, психолог.