Skip to content

Medicinska škola

„Dr Andra Jovanović”

Šabac

Sanitarno-ekološki tehničar

Školovanje za ovo zanimanje počelo je davne 1978. godine. Medicinska škola “Dr Andra Jovanović“ upisuje učenike za ovaj obrazovni profil naizmenično svake druge godine. Školovanje traje četiri godine.

Zaštita i unapređenje zdravlja ljudi i zaštita životne i radne sredine nametnuli su potrebu za školovanje specifičnog kadra sanitarno – ekoloških tehničara.
Osnovni zahtev je stvaranje takvog obrazovnog profila koji će biti osposobljen za samostalan i timski rad na raznim dužnostima u higijensko-epidemiološkoj službi u domovima zdravlja, bolnicama i medicinskim centrima, zatim u gradskim i regionalnim zavodima za zdravstvenu zaštitu, javnim komunalnim službama, u službama zaštite na radu i za rad u sanitarnoj inspekciji.   

 Nastavni plan i program predstavlja kombinaciju gradiva iz opšteobrazovnih i stručnih predmeta (teorija, vežbe, blok-nastava). Nastava se obavlja u učionicama i kabinetima Škole kao i u nastavnim bazama u gradu: Zavod za javno zdravlje, Opšta bolnica “Dr Laza K. Lazarević“, Dom zdravlja “Dr Draga Ljočić“, JKP Vodovod.

Radi se u grupama od po 10 učenika u savremeno opremljenim kabinetima i sa stručnim nastavnim kadrom.

U toku prve godine učenici izučavaju anatomiju i fiziologiju ljudskog tela i  stručnu terminologiju na latinskom jeziku; upoznaju se sa pravilima i postupcima rada u okviru laboratorijskih tehnika i osnovnim principima opšte i školske higijene.

U toku druge godine proučavaju psihologiju i formiranje zrele, odgovorne, socijalizovane i asertivne osobe za razvoju kompetencija značajnih za rad i dalji profesionalni razvoj; patologiju i promene organizma kao posledicu bolesti; upoznaju se sa aspektima ekologije i zaštite životne sredine; uče metode i tehnike zdravstvene zaštite i prve pomoći i u okviru mikrobiologije izučavaju osobine uzročnika infekcije i nastanka zaraznog oboljenja.

U toku treće godine dominiraju uže stručni predmeti u okviru kojih učenici stiču potrebna znanja, veštine i sposobnosti iz oblasti dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije za primenu i sprovođenje standardnih metoda u cilju prevencije; sanitarne tehnike za uočavanje i otklanjanje sanitano-tehničkih i sanitarno-higijenskih nedostataka; epidemiologije za uzroke poremećaja zdravlja i faktore koji uslovljavaju pojavu bolesti kao i mere za sprečavanje i suzbijanje i izvršavanje operativnih zadataka; komunalne higijene za zaštitu i unapređenje zdravlja u okviru multidisciplinarnog tima i mikrobiologije.

U toku četvrte godine, takođe su zastupljeni uže stručni predmeti u okviru kojih učenici usavršavaju svoja umeća, sposobnosti i stavove iz oblasti epidemiologije; sanitarne hemije za analizu životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe; medicinske biohemije za hemijski sastav i procese u organizmu i značaj dijagnostike, medicine rada za faktore koji narušavaju zdravlje i radnu sposobnost; toksikološke hemije za analizu, izolovanje i detekciju otrova iz uzoraka; Zdravstvene statistike za obradu i analizu podataka.

Na časovima vežbi u školskim kabinetima i časovima  praktične nastave u nastavnim bazama učenici stiču sledeće kompetencije:

  • uzimanje uzoraka vode za piće; uzimanje uzoraka životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe; uzimanje briseva; uzorkovanje humanog materijala za laboratorijske analize u ustanovi ili na terenu,
  • određivanje rezidualnog hlora na terenu,
  • prijavljivanje zaraznih i parazitarnih bolesti i kompjuterska obrada prijava,
  • evidencija o vakcinisanim licima, popunjava dokumentaciju i vrši elektronsku obradu podataka o vakcinaciji eksponiranih lica određenim zaraznim bolestima,
  • učestvuje u izvođenju sanitarnih pregleda radnika u ustanovama i vodi evidenciju o istim (sanitarne knjižice)
  • učestvuje u prikupljanju podataka iz oblasti zdravstvene statistike za analizu zdravstvenog stanja stanovništva određene teritorije,
  • upoznaje se sa postojećim zakonskim odredbama vezanih za DDD poslove kao i sa aktima vezanih uz primenu otrova, učestvuje u radu na poslovima DDD po epidemiološkim indikacijama, pravi rastvore i smeše, sprovodi DDD mere,
  • priprema dokumentaciju o broju, vrsti i vrednosti izvršenih usluga,
  • pravilno upravljanje medicinskim otpadom u svakodnevnom profesionalnom radu,
  • prerada infektivnog medicinskog otpada; tretman i dokumentovanje  procesa tretiranja i odlaganja tretiranog otpada; nadzor i dezinfekcija transportne opreme i zone tretiranja; izveštavanje o slučajevima nepravilnog postupanja sa infektivnim medicinskim otpadom,
  • sterilizacija instrumenata i uptrebljenog materijala u jedinicama za sterilizaciju,
  • pravilno upravljanje prljavim bolničkim vešom,
  • zdravstveno – sanitarna bezbednost vode i vodnih objekata;
  • priprema­nje uzoraka vode za hemijsku i mikrobiološku analizu i  za organoleptički pregled, ocenu njenog kvaliteta; vršenje kvalitativne i kvantitativne analize vode određivanjem fizičkih parame­tara;  
  • da radom u laboratoriji proširu­ju poznavanje zakonskih propisa u vezi sa kontrolom vode i uočavaju njen značaj u zaštiti zdravlja;
  • učešće u istraživanju sanitarno­-tehničkih i sa­nitarno-­higijenskih nedostataka vodnih objekata,
  • upoznavanje raznih štetnih agenasa radne sredine koji do­vode do profesionalnih oboljenja, trovanja i traumatizma na radu; obilazak i upoznavanje rada proizvodnih radnih organiza­cija, sanitarno­higijenskih mera koje se preduzimaju radi zašti­te zdravlja radnika,
  • rad na metodama za poboljšanje zdravstvene i radne sposobnosti,
  • izučavanje problema buke – merenje buke u radnim organizacijama, na radnom mestu, merenje ulične buke; izučavanje aerozagađenja u radnim organizacijama, kao i u izučavanju uticaja aerozagađenja na zdravlje radnika;
  • prikupljanje i obrada podataka o traumatizmu radnika u rad­nim organizacijama,
  • rad na aparatima za funkcionalnu dijagnostiku.

Nakon završetka srednje škole učenici se mogu upisati na visoke škole ili fakultete i nastaviti dalje školovanje:

Visoka zdravstvena škola strukovnih studija, osnovne i specijalističke studije, Visoka zdravsteno – sanitarna škola “Visan“, Medicinski fakultetu u Nišu, Prirodno-matematički, fakultet Zaštite na radu i zaštite životne sredine, Panevropski univerzitetu „Apeiron“ i drugim.

Nakon završetka školovanja, mogu se zaposliti u:

Higijensko – epidemiološkim službama doma zdravlja, opšte bolnice i medicinskog centra, zavoda za javno zdravlje u gradu ili regionu, laboratorijama preventivne zdravstvene delatnosti, u javnim komunalnim preduzećima, inspekcijskim službama: (sanitarna granična kontrola, komunalna, ekološka), u prehrambenoj industriji –  HACCP poslovi, u predškolskim ustanovama – sanitarni odsek.